Volum 2 av denne fremragende historien om svart brittisk musikk dekker perioden fra slutten av 1960-tallet til slutten av 1980-tallet. Boken utforsker overgangen fra utøvelsen av svart musikk i Storbritannia, som hadde røtter andre steder, til fremveksten av en innfødt svart brittisk musikk som svarte på erfaringene med å være født eller i det minste oppvokst i Storbritannia. Denne perioden var preget av en kraftig rasisme både i skoler og i samfunnet for øvrig, spesielt etter Enoch Powells omstridte 'rivers of blood'-tale, samt dokkers marsjer og reorganiseringen av rasistiske og fascistiske organisasjoner. Både hvite xenofober og svarte innvandrere innså at de latter sistnevnte var her for å bli. Le Gendre fører leseren gjennom fremkomsten av det 'innfødte' i musikkstilen, der karibisk musikk blandes med rock og pop gjennom artister som Peddlars, Eddie Grant og The Equals, samt Blue Mink. Videre undersøkes jazz-blues rockfusjonen til CCS og den jazz-reggae funk-lyden til Cymande. Boken belyser også den eksperimentelle musikken fra blandede svarte og hvite grupper som Rip, Rig and Panic og African Head Charge.