Kvartett til tidens ende er en storslått romankvartett som utforsker århundrers gang, fra middelalderen og frem til et magisk og dystopisk dansk provinslandskap omkring år 2100. De første to bøkene, Kjensgjerninger og Min fars død, som er samlet i dette bindet, presenterer en nært selvbiografisk fortelling om fenomenet Madame Nielsen, en eksistens som en gang ble representert av den avdøde forfatteren Claus Beck-Nielsen, blant andre. Verket framstår som en oppvekstroman av en sjelden karakter innen litteraturen. Nielsen innleder sin kvartett med en refleksjon over den enorme mengden informasjon som sirkulerer om én selv, noe som kan føre til en forvrengt selvoppfatning. Hun tar derfor skrittet mot å etablere 'kjensgjerningene', et forsøk på å formidle egen livshistorie samt familiens med et mål om nøytralitet, der følelser og unøyaktigheter holdes i sjakk. Men etter hvert som historien utfolder seg, glipper den strenge tonen, og det oppstår en dypt følelsesmessig og personlig fortelling. I Kjensgjerninger inviterer Nielsen leseren inn i sin families historie. Hun starter med en tørre, faktabaserte tilnærming, men denne stilen brister, og leseren trekkes inn i en gripende rekonstruksjon av familiens generasjoner. Dette kan også ses som et oppgjør med tidligere skrifter og meninger formidlet om forfatteren. Min fars død presenterer Madame Nielsen i en intens, skriverisk situasjon hvor hun jobber for å skildre sin far, hans liv og deres forhold i en tid hvor helsen hans er truet av sykdom og døden. Denne delen er både hjerteskjærende og rørende, med en insistering på at kunsten og skrivingen kan bevare farens essens i evighetens perspektiv.