Nonfiktion er en uunngåelig del av en elevs skolegang og en essensiell ferdighet som vil være nyttig gjennom hele livet. Størsteparten av vår daglige lesing og skriving består av ikke-fiksjon, og elevene begynner å skrive slik lenge før de får opplæring i det i klasserommet. Det er viktig at de forstår at det å skrive ikke-fiksjon strekker seg langt utover tradisjonelle beskrivelser av dyr og lignende. Prinsippene for ikke-fiksjonell skriving gjelder for alt elever skriver, inkludert tweets, tekstmeldinger og blogger. Forfatterens hensikt er selve grunnlaget for 'Nonfiction Writing Power'. Dette verdifulle tilskuddet til Adrienne Gears tidligere 'Reading Power'-bøker belyser det nære forholdet mellom leseren og skribenten. Boken gir lærere verktøyene de trenger for å hjelpe elever med å innse at de skriver fordi de har noe viktig å formidle. Den argumenterer for at god ikke-fiksjonell skriving innebærer å vurdere forfatterens intensjon og formål, samt å velge riktig tilnærming.