Umiddelbart etter slutten av første verdenskrig måtte luftforsvaret til den nyopprettede Sørslaviske staten, Kongeriket serbere, kroater og slovenere, i stor grad stole på krigstidens serbiske flytjeneste og materiell som ble etterlatt etter tilbaketrekningen av den franske Armée de l'Air fra Balkan i 1919/1920. Dette utstyret ble supplert med franske krigsoverskudd som begynte å ankomme i 1921. I 1929 endret monarkiet navnet til Kongeriket Jugoslavia. Deretter, fra 1930, ble det offisielle navnet på lufttjenestegrenen av militæret endret til det som i Vesten vanligvis er kjent som det kongelige jugoslaviske luftforsvaret (RYAF). De utdatert første verdenskrig-flyene ble fra 1925 avløst av midlertidige løsninger som i hovedsak ble kjøpt fra Frankrike, noen fra den tsjekkoslovakiske republikken, samt fra de første innenlandske fabrikkene. Fra 1936 begynte RYAF igjen å reorganisere og modernisere, med kjøp av de mest moderne flyene som var tilgjengelige på den tiden.