Lansert i 1955, men med et design som kunne vært hentet fra en sci-fi-film fra en fremtid som da virket utenkelig, var Citroen DS, skapt av Flaminio Bertoni, en bil som virkelig sjokkerte verden. På bilutstillingen i Paris i 1955 oppstod det nærmest opptøyer ved lanseringen av denne bilen; bestillingene strømmet inn for Citroen DS, den nye 'store Citroen' (kjent som Voiture a Grande Diffusion eller VGD), som tok over etter den legendariske Traction Avant-modellen. Betegnelsen 'DS' stammer fra to deler av Citroens nomenklatur – motorens type, 11D (D), og det spesielle hemisfæriske designet av sylinderhodet, kalt 'Culasse Special' (S). Mens myten om at 'DS' betyr 'Deesse' eller Gudinne er populær, er dette faktisk en feilaktig opprinnelse. Men det var ikke bare den aerodynamisk avanserte formen (Cd. 0.37) som avdekket genialiteten til DS; den hydrauliske selvnivellerende opphenget, bruk av avanserte plastmaterialer i taket og dashbordet, samt enestående veigrep og komfort i kupeen, var noen av bilens bemerkelsesverdige egenskaper.