I april 1972, etter seks utfordrende år med design og utvikling, leverte Lockheed California Company (nå Lockheed Martin) den mest teknologisk avanserte kommersielle jetflytypen i sin tid, L-1011 TriStar, til sitt første kunde, Eastern Airlines. For å markere denne milepælen ønsket Lockheed å demonstrere den imponerende kapasiteten til sitt nye mellomlange til langdistanse, bredbuks trijet-fly. Dette ble gjort på en spektakulær måte. Under ledelse av to testpiloter gikk 115 besetningsmedlemmer, VIP-er, Lockheed-ansatte og utvalgte journalister om bord i en TriStar fra Lockheeds fabrikk i Palmdale, California. Den påfølgende flyvningen, som varte i 4 timer og 13 minutter til Washington Dulles Airport, ble gjennomført med nærmest ingen inngripen fra de to pilotene i cockpit. Den automatiske flykontrollsystemet i TriStar ble aktivert fra avgang til landing. Lockheed hevdet stolt at dette var 'den første langdistanseflyvningen uten behov for menneskelig håndpålegg på kontrollene'. Som Lockheed selv bemerker, var dette et betydelig skritt fremover i luftfartsinnovasjon.