For mange er videospill som magi. De skjuler seg i mørket og dukker opp fra ingen steder, helt utformet. I boken 'The History of the Stealth Game' dykker Kirk McKeand ned i sjangeren ved hjelp av over et dusin førstepersonsintervjuer som utforsker sjanger-definerende spill og titler som har inspirert dem. Blant de omtalte spillene finner vi Metal Gear Solid, Thief, Deus Ex, Dishonored, Assassin's Creed, Hitman, Splinter Cell, Prey, The Last of Us Part II og flere. Boken lyssetter de dunkle hjørnene av spillutviklingens historie og avslører ufortalte historier bak disse formative titlene. Disse insiderintervjuene tar for seg utviklingskamper, interne konflikter, endringer i retning og innsikt i begrunnelsene og utfordringene bak spesifikke mekanikker og utviklingsbeslutninger. Den tar for seg hvordan Thief ble utviklet, delvis av et indieband, samt Metal Gear Solids lokaliseringsproblemer og amerikaniseringen av Hideo Kojimas banebrytende stealt-serie, inkludert en side fra det opprinnelige designdokumentet til Metal Gear Solid. I tillegg gir en av grunnleggerne av IO Interactive forklaringer om.