Vi blir stadig fortalt at populærkultur bare er tankeløs underholdning. Men i boken "Everything Bad is Good for You" argumenterer Steven Johnson for at den faktisk gjør oss mer intelligente. Johnson presenterer et radikalt alternativ til de endeløse klagene over reality-TV, slossfilmer og voldelige videospill. Han viser hvordan masse kulturen - fra serier som "The Simpsons" og "Desperate Housewives" til spill som "Grand Theft Auto" - faktisk er mer sofistikert og utfordrende enn noen gang før. Når vi vurderer hva hjernen vår må gjøre for å bearbeide de komplekse, flerdimensjonale budskapene i denne kulturen, blir det tydelig at den hverken dumper oss ned eller gjør oss mindre intelligente - tvert imot, den skaper mer kløkt og innsikt. Med beskrivelser som «Like morsom som Seinfeld og like klok som ER» (New Statesman) og "En viktig, klar utforskning av dagens medielandskap" (Time Out), gir Johnson leseren et nytt perspektiv på vår mediekultur. Denne boken er en essensiell lesning for alle som ønsker å forstå hvordan populærkultur påvirker vår intelligens og vår forståelse av verden.