Hva er det som gjør en hit til en hit? I boken "Hit Makers" tar Atlantic Senior Editor Derek Thompson opp popkulturens mystikk og analyserer den gjennom vitenskapelige perspektiver for å besvare et spørsmål som berører enhver bransje, produsent, og enhver som ønsker å gjøre seg bemerket med sitt arbeid. Ved å trekke på både historiske begivenheter og moderne fenomener - fra vampyrlitteratur og Brahms' vuggesang til Instagram - undersøker Thompson økonomien og psykologien bak hvorfor enkelte produkter og ideer oppnår en bemerkelsesverdig popularitet. Gjennom skarp analyse og engasjerende historiefortelling avdekker han at selv om blockbusterfilmer, internettmemer og topplistesanger kan virke som om de dukker opp fra intet, har de faktisk en bakgrunnshistorie og følger bestemte regler. Mennesker tiltrekkes av kjente overraskelser: produkter som er både dristige og nyskapende, men samtidig lettfattelige. Enten han avdekker hemmelighetene bak JFK og Barack Obamas talere eller analyserer de uventede årsakene til suksessen til "Fifty Shades of Grey", går Thompson dypere inn i de kulturelle fenomenene som former vår tids popkultur.