Universiteter finnes nå i større antall enn noen gang før, men samtidig er det en uklarhet rundt deres formål og en utbredt skepsis til deres verdi. I boken "What Are Universities For?" presenterer Stefan Collini en engasjerende og overbevisende appell om å revurdere hvordan vi oppfatter universitetene, samt hvorfor de er nødvendige i samfunnet. Collini stiller spørsmål ved den utbredte oppfatningen om at universitetene må bevise økonomisk nytteverdi for å rettferdiggjøre tilskudd fra offentlig og privat sektor. Han argumenterer for at vi bør fokusere på de ulike typene institusjoner og deres unike roller. Spesielt understreker han at ønsket om å utvide menneskelig forståelse, som er kjernen i disiplinert intellektuell undersøkelser, aldri bør reduseres til kortsiktige samfunnsnyttige formål. Dette gjelder særlig for humanistiske fag, som både tiltrekker og forvirrer mange, og som derfor er de mest utfordrende å rettferdiggjøre. I en tid der framtiden for høyere utdanning står på spill, utfordrer Collini oss til å tenke nytt om universitetenes betydning.