Ved første øyekast kan selskaper som Apple og Nike virke helt forskjellige fra organisasjoner som Hell's Angels og Unification Church. Men i bunn og grunn oppfyller de alle den sentrale definisjonen av en kult: De tiltrekker seg mennesker som ser på seg selv som forskjellige fra massene på en eller annen grunn. I motsetning til stereotypiene er de fleste kultmedlemmene ikke følelsesmessig ustabile – de er bare vanlige mennesker som søker etter tilhørighet. Markedsføringsekspert Douglas Atkin har brukt mange år på å forske både på etablerte kultgrupper og selskaper som benytter seg av kult-merkingsteknikker. Gjennom utallige intervjuer med kultmedlemmer har han avdekket hva som driver dem. I boken forklarer han hvordan merker som Harley-Davidson, Saturn, JetBlue og Ben & Jerry's får sine kunder til å føle seg unike, viktige, og som en del av en eksklusiv gruppe – og hvordan dette fører til sterke, langvarige relasjoner mellom selskapet og kundene. I tillegg til å beskrive et fascinerende fenomen, vil "The Culting of Brands" være av enorm verdi for alle som jobber med markedsføring, merkevarebygging og forretningsforhold.