I en tid preget av europeisk ekspansjon ble perler kraftfulle symboler på imperialt overherredømme. "Pearls for the Crown" utforsker hvordan europeisk kunst legitimerte rasebaserte hierarkier og urettferdige forestillinger om menneskeverdet og naturen, som fortsatt påvirker samfunnet vårt i dag. Da Christopher Columbus oppdaget uberørte perlebed i de sørlige karibiske farvann i 1498, skaffet han seg den første kilden til rikdom fra Den nye verden for den spanske kronen. Samtidig banet han vei for en industri som i århundrer hadde vært utenfor europeisk kontroll. Mónica Domínguez Torres retter oppmerksomheten mot utvalgte sentrale kunstverk knyttet til perleindustrien og undersøker samspillet mellom materialitet, arbeidskraft, rase og makt som drev kunstproduksjonen i tidlig moderne tid. Spanske kolonister utnyttet kunnskap og tvangsarbeid fra urfolk og afrikanske arbeidere for å etablere perleinnsamlingssentra langs kystene av Sør- og Sentral-Amerika, hvilket medførte betydelige forstyrrelser i de miljømessige og demografiske forholdene i regionen.