Arshile Gorky (ca. 1900–1948), ofte omtalt som den siste surrealisme og den første abstrakte ekspresjonisten, representerer en unik plass i kunsthistorien. Han inkorporerte drømmebilder i tråd med surrealistene, benyttet seg av all-over mønstring før Jackson Pollock, fremhevet løsrevet farge før Mark Rothko, utnyttet maleriets fysiske egenskaper før Willem de Kooning, og forutså fargeteknikken kjent som 'stain painting'. Gorkys liv er preget av dramatiske hendelser; han flyktet fra det armenske folkemordet i 1915 og kjempet som en immigrert kunstner i New York på 1930- og 1940-tallet. Hans tumultariske personlige relasjoner har slynget ham inn i en tragisk rolle, som ofte overskygger hans kunstneriske geni. "Rethinking Arshile Gorky" er en grundig utforskning av både kunstneren og hans verk, med fokus på temaer som fremmedgjøring, selvdannelse, traumer og hukommelse. Kim Theriault anvender en rekke teknikker, inkludert psykoanalytiske, semiotiske og konstruktivistiske analyser for å forklare og avmystifisere kunstneren, og gir dermed en moderne forståelse av Gorkys betydning.