Boken 'Sculptors Against the State' utforsker sammenhengen mellom anarkistisk ideologi og avantgarde skulptur gjennom en grundig analyse av tre ikoniske kunstnere som har forandret europeisk modernisme: Umberto Boccioni, Jacob Epstein og Henri Gaudier-Brzeska. Mark Antliff dykker ned i komplekse temaer som seksuell frigjøring, homofili, følelsenes historie, voldens etikk og strategier for ikke-voldelig motstand. Han viser hvordan skulpturelle prosesser ble påvirket av former for anarkisme som hadde som mål å fremme et radikalt fellesskap. En av de sentrale ideene hos anarkismen, som fremstiller staten som en tilstand av sinn og et sett av sosiale relasjoner, benyttes av Antliff for å utforske ikke bare kunsten til Boccioni, Epstein og Gaudier-Brzeska, men også den tilknyttede estetikken til radikale skikkelser som Oscar Wilde, F. T. Marinetti og Ezra Pound. Med utgangspunkt i Boccioni's 'Unique Forms of Continuity in Space', Epstein's 'Tomb of Oscar Wilde' og Gaudier-Brzeska's 'Hieratic Head of Ezra Pound', argumenterer Antliff for hvordan disse verkene krever en ny forståelse av kunstens rolle i samfunnsmessige og politiske kontekster.