Som et viktig fenomen i dagens samfunn og en vanlig del av internettkulturen, gir viralitet en essensiell terminologi til å takle spørsmål knyttet til den globale bevegelsen og reproduksjonen av tidlige moderne kunstverk. Boken "The First Viral Images" utforsker hvordan begrepet viralitet kan brukes for å studere kunstverkens rolle i de ujevne prosessene av tidlig moderne globalisering. Gjennom grundig arkivforskning i Asia, Europa og Amerika, sporer Stephanie Porras banene til to sammenkoblede objekter laget i Antwerpen på slutten av det 16. århundre: Gerónimo Nadals "Evangelicae historiae imagines", en illustrert andaktsbok utgitt og promotert av Jesuordenen, samt Maerten de Vos' enestående komposisjon, "St. Michael the Archangel". Begge disse verkene ble reproduksjonert og tilpasset over hele den tidlig moderne verden i det 17. århundre. Porras undersøker hvordan og hvorfor disse objektene reiste og ble tatt i bruk som modeller av spanske og latinamerikanske malere, kinesiske trykkere, Mughal-miniaturister og filippinske elfenben-snekkere. Gjennom en ny vurdering av kunstverkets globalisering belyser hun de komplekse sammenhengene i denne tidsepoken.