I løpet av den franske revolusjonen i 1830 reiste opprørerne om lag fire tusen barrikader. Etter dette fløt litografier av gatekampene fra trykkeriene, noe som skapte de første bildene av barrikaden. "The Revolution Takes Form" dokumenterer hvordan de revolusjonære idealene knyttet til barrikaden endret seg i Frankrike fra 1830 til 1852. Boken koordinerer den politiske virkeligheten av barrikaden med de ulike måtene som dens bilde formet samtidens forestillinger om klasse, revolusjon og urban plass. Med fokus på den ustabile naturen til barrikaden, undersøker kunsthistoriker Jordan Marc Rose fem politisk ladede kunstverk: Eugène Delacroixs "La Liberté guidant le peuple", Honoré Daumiers "Rue Transnonain, le 15 avril 1834" og "L’Émeute", Auguste Préaults "Tuerie" og Ernest Meissoniers "Souvenir de guerre civile". Historien om disse kunstverkene belyser hvordan slike revolusjonære opprør ble karakterisert, sammen med de samfunnsmessige oppfatningene av "folket" de representerte.