Lyd og skulptur har hatt et komplisert forhold i vestlig estetisk tenkning siden antikken. I "The Sculpted Ear" utforsker Ryan McCormack den lyttende skulpturens betydning, en type antropocentrisk statue som inviterer betrakteren til å forestille seg lydene statuen kan lage. McCormack argumenterer for at den lyttende statuen ikke bør anses som et estetisk objekt, men heller som et lydhørt fenomen som oppleves av mennesker og deretter konseptualiseres gjennom skriving og fremføring. Ved å bygge en historie der hørsel spiller en integrert rolle i ideer om antropocentrisk skulptur, begynner han med den antikke skulpturen av Laocoön før han tar for seg den tidlige moderne automaten kjent som Tipu’s Tiger og statuen av Commendatore fra Mozarts "Don Giovanni". Til slutt undersøker han statuer av ulike personer fra både nåtid og fortid, inkludert sangeren Josephine Baker og fiolinisten. Denne boken gir en ny forståelse av hvordan lyd og skulptur interagerer og inviterer leserne til å reflektere over de auditive dimensjoner av skulpturell kunst.