Women Artists, Their Patrons, and Their Publics in Early Modern Bologna
Produktbeskrivelse
Denne banebrytende boken tar sikte på å forklare hvorfor kvinnelige kunstnere var betydelig mer tallrike, mangfoldige og suksessrike i tidlig moderne Bologna enn noe annet sted i Italia. De arbeidet som malere, skulptører, grafikere og broderere; mange fikk offentlige oppdrag og utvidet sitt virke utover de tradisjonelle portrettene som kvinner vanligvis ble begrenset til. Babette Bohn stiller spørsmål ved hvorfor dette skjedde nettopp på dette stedet og i denne tidsperioden. Gjennom omfattende arkivforskning undersøker Bohn hele seksten kvinner som kunstnere, inkludert Elisabetta Sirani og Lavinia Fontana. Boken identifiserer og utforsker faktorene som muliggjorde deres suksess, som lokale biografer som hyller kvinnelige kunstnere på nye måter, et uvanlig mangfoldig system for kunstnerisk patronasje som inkluderte borgere fra alle samfunnslag, innflytelsen fra Bolognas anerkjente universitet, en overflod av kvinnelige skribenter, samt hyppigheten av selvportretter og signerte malerier fra mange kvinnelige kunstnere. Ved å spore disse elementene, gir Bohn en dypere forståelse av den rikt kultiverte kunstscenen i Bologna og kvinnens rolle i den.