Perfect av Rosalind (King's College London) Gill
Produktbeskrivelse
Sosiale medier er fylt med bilder av 'perfeksjon'. Mange av disse bildene er urealistiske og bidrar til en gjennomgripende følelse av aldri å være god nok: ikke tynn nok; ikke pen nok; ikke kul nok. Man står overfor en vanskelig balanse; prøver man for hardt risikerer man å bli fordømt som 'oppmerksomhetssøkende', mens man omvendt, hvis man ikke prøver hardt nok, vil bli sett på som lat. Rosalind Gill utfordrer de polariserte perspektivene som ser unge kvinner enten som passive ofre for sosiale medier eller som kløktige digitale innfødte. Hun argumenterer for at realiteten er langt mer nyansert. Å få 'likes' og 'følgere' og føle seg knyttet til venner kan føles fantastisk, men det å publisere innhold og bekymre seg for 'hatere' skaper betydelig angst. Gill benytter seg av unge kvinners egne ord for å vise hvordan de føler seg overvåket hele tiden; de er redde for å gjøre feil og sliter med å leve opp til et ideal om å være 'perfekt', samtidig som de ønsker å fremstå som 'ekte'. Dette er et vekkerop vi alle trenger.