Performancekunst kan fremkalle en rekke svar – fra forbløffende vakre og dypt forvirrende til sterkt bevegende eller intenst urovekkende. I denne viktige og rikt illustrerte boken gir Catherine Wood, en av verdens ledende kuratorer og skribenter innen feltet, en omfattende og oppdatert oversikt som står seg blant de mest betydningsfulle utgivelsene de senere årene. Wood argumenterer for at performance ikke bare er en egen sjanger innen kunst, men en holdning som har infiltrert hele det samtidskunstneriske landskapet. Gjennom de siste 20-30 årene har det oppstått en enormt variert sett med praksiser, fra de musikalske teaterstykkene til Marvin-Gaye Chetwynd, de offentlige møteplassene skapt av Tino Sehgal, til sosial aktivisme av Tania Bruguera. Wood undersøker både individuelle, sosiale og objektbaserte tilnærminger, og begynner med den innflytelsesrike performancekunsten fra 1960- til 1980-tallet, inkludert kroppskunst fra de østerrikske aksjonistene.