TM 9-803 Willys-Overland MB and Ford Model GPW Jeep Technical Manual
Produktbeskrivelse
Jeepen, klassifisert som en lett lastebil, fungerte som det primære firehjulstrekk kjøretyet for den amerikanske hæren under andre verdenskrig. Dens design fikk stor innflytelse fra Karl Probst, en freelance designer som arbeidet for American Bantam Car Co. Probsts prototype, kjent som 'Blitz Buggy', ble utviklet på imponerende 49 dager. Denne raske utviklingen imponerte hæren, spesielt i en direkte konkurranse mot et design fra Willys-Overland. Men på grunn av motorens manglende evne til å oppfylle kravene, konkluderte hæren med at Bantam ikke kunne produsere kjøretøyet i stor skala. Som resultat kjøpte hæren Bantams design og ba både Willys og Ford om å forbedre det. Willys-modellen MB, utstyrt med en L134 rett-4 'Go Devil'-motor, ble til slutt akseptert som standard. Ford-modellene som ble bygget til Willys-spesifikasjoner ble betegnet GPW ('G' for regjeringskjøretøy, 'P' for 80-tommers akselavstand, og 'W' som indikerer Willys-motorens design). Det er verdt å merke seg at 'GP'-delen av betegnelsen ofte misforstås som å stå for 'General Purpose'.