Content and Language Integrated Learning by Interaction
Produktbeskrivelse
Boken 'Content and Language Integrated Learning by Interaction' undersøker det etablerte CLIL-tilnærmingen (Content and Language Integrated Learning), som er utviklet for å støtte flerspråklighet i Europa ved å undervise i ulike skolefag på et tilleggsspråk. Praktikene knyttet til CLIL varierer imidlertid betydelig, noe som gir boken en mulighet til å utforske denne variasjonen nærmere. Forfatterne ser nærmere på forskjellige CLIL-scenarier, som er læringsmiljøer som støtter både innholds- og språkinnlæring, samt utvikling av ferdigheter i oppgavebaserte læringsinnstillinger. Boken legger særlig vekt på interaksjon i ulike læreplaner, inkludert både grunnskole og videregående skole, samt lærerutdanning ved universiteter, på flere ferdighetsnivåer. CLIL gjennom interaksjon forstås her både som forhandling om mening og form, samt diskurs, med mål om å styrke CLIL-lærernes evne til å delta i sosial interaksjon.