Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften
Words in Action
Produktbeskrivelse
«Words in Action» gir en grundig utforskning av filmdialog som tema. Boken analyserer et bredt spekter av nøye utvalgte eksempler fra samtids amerikansk mainstream kino, som spenner fra «Gladiator» til «The Devil Wears Prada», fra «Schindler's List» til «A Beautiful Mind», og fra «Collateral» til «The Dark Knight». Den tar også for seg primetime TV-drama som «ER», «The West Wing», «House M.D.» og «John Adams». I et manuskript skjuler hemmelighetene bak godt skrevet dialog seg i scenens oppbygning, der hvert ord må springe ut fra historiens tema. Basert på denne grunnleggende antagelsen, utforsker boken hvordan Hollywood-manusforfattere skaper verbale dueller ved å tildele karakterene ulike verdiframstillinger, og hvordan helten seirer ved å «omramme» hva som står på spill i scenen. Forfatteren utdyper hvordan Oscar-vinnere som Paul Haggis, Aaron Sorkin og Steven Zaillian lager subtekst. Til slutt fremhever boken teknikker for manuskriving som tar seg av eksposisjon, et viktig aspekt.