Teknologiske endringer har radikalt forandret måten mennesker bruker visuelle bilder på. Siden fotografiets oppfinnelse har bilder i økende grad blitt brukt innen underholdning, journalistikk, informasjon, medisinsk diagnostikk, instruksjon, merkevarebygging og kommunikasjon. Disse funksjonene tar bildet ut av de estetiske problemstillingene knyttet til kunst og inn i kommunikasjonens verden. Denne introduksjonsboken gir studentene en innføring i begrepsapparatet knyttet til visuell kompetanse, metoder for analyse av visuelle medier, samt teorier om forholdet mellom visuell kommunikasjon og kultur. Ved å utforske betydningene som er knyttet til visuelle symboler og sammenhengen mellom visuell kommunikasjon og kultur, gir denne boken studentene en dypere forståelse av den visuelt orienterte verden de lever i. Fra hulemalerier til virtuell virkelighet dekkes alle visuelle medier med metoder for evaluering. Boken inneholder også studentvennlige funksjoner som avgrensede temaer, sentrale begreper, nettressurser og forslag til øvelser.