Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis
Produktbeskrivelse
Vi lever i en tid preget av en svært alvorlig planetarisk økokatastrofe, som truer med massiv utryddelse av arter. Hvilken rolle kan kritisk pedagogikk spille i møte med en så voksende katastrofe? Denne boken trekker på en rekke teoretiske influenser, inkludert tenkere som Paulo Freire, Ivan Illich og Herbert Marcuse, i tillegg til tradisjonell økologisk kunnskap og den kognitive praksisen skapt av dagens grasrotaktivister innen alter-globalisering, dyre- og jordfrigjøring, samt andre radikale sosiale bevegelser. Boken gir grunnlag for en filosofi om økopedagogikk for den globale nord. Gjennom dette stiller den spørsmål ved dagens dominerende paradigmer og programmer innen økokunnskap, som utdanning for bærekraftig utvikling, samtidig som den teoretiserer den nødvendige rekonstruksjonen av kritisk pedagogikk i lys av våre nåværende katastrofale økologiske forhold. Boken henvender seg til studenter og lærere innen kritisk pedagogikk på alle nivåer, samt til de som er involvert i miljøstudier og ulike former for bærekraft.