Programvare har ofte blitt marginalisert i beretninger om digitale kulturer og nettverkssamfunn. Selv om programvare er til stede overalt, er det vanskelig å definere hva den egentlig er. "Cutting Code: Software and Sociality" er en av de første bøkene som behandler programvare som en seriøs og omfattende kulturell prosess, samt som et subtile kraftfullt materiale i moderne kommunikasjon. Fra deCSS til Java, fra Linux til Extreme Programming, analyserer denne boken programvarekunstverk, operativsystemer, kommersielle produkter, infrastrukturer og programmeringspraksiser. Den utforsker sosiale former, identiteter, materielle forhold og maktrelasjoner knyttet til programvare, og stiller spørsmål om hvordan programvare får oss til å revurdere produksjon, forbruk og distribusjon som sammenvevde kulturelle prosesser. "Cutting Code" argumenterer for at en analyse av kode som et mosaikk av algoritmer, protokoller, infrastrukturer og programmeringskonvensjoner gir verdifulle innsikter i hvordan samtidige sosiale former skaper nye typer menneskelighet og nye måter å handle på.