Den betydningsfulle rollen som digital kommunikasjon har i kunnskapsbaserte samfunn, er allment anerkjent. Ungdoms raske tilpasning til et mangfold av sosiale programvareapplikasjoner utfordrer eksisterende kommunikasjonsformer innen læring. Disse innovasjonene muliggjør og forutsetter at brukerne selv skaper, deler og redigerer innhold. Denne boken presenterer avansert forskning om digital innholdsskaping, incluyendo dens sosio-kulturelle kontekster og utdannelsesmessige konsekvenser. Midt i det omfattende kommersielle hype rundt digital innovasjon og politiske bekymringer, tilbyr boka en realistisk fremstilling basert på teori-drevet empirisk forskning for å undersøke kompleksiteten i emnet, fremheve nyansene, og belyse de pedagogiske mulighetene som kreative digitale innhold gir. Boken samler arbeidet til en rekke internasjonale forskere fra ulike fagfelt, inkludert medier og IKT-studier, utdanning, psykologi, antropologi, sosiologi og kulturstudier.