Boken 'Disabling Characters' tilbyr grundige analyser av utvalgte ungdomsromaner og noveller. Den undersøker den relative handlekraften til de funksjonshemmede karakterene, oppførselen til de andre karakterene, miljøet karakteren lever i, samt de underliggende antakelsene som kan prege bestemte scener. Videre vurderes i hvilken grad boken utfordrer eller opprettholder et utilfredsstillende status quo. Klassediskusjoner om litteratur med funksjonshemningstema, uansett hvor velmente de måtte være, kan imidlertid risikere å forsterke skadelige myter eller stereotyper knyttet til funksjonshemning. I motsetning til dette kan diskusjoner som er informert av et kritisk perspektiv innen funksjonshemningstudier hjelpe leserne med å utvikle mer nyanserte syn på funksjonshemning og bidra til et mer rettferdig og inkluderende samfunn. Boken tar for seg diskusjonsspørsmål, leksjonsplaner, studieguider og annet supplerende materiale rettet mot studenter som studerer disse tekstene, og den foreslår mer kritiske spørsmål som kan stilles angående disse tekstene og det positive og/eller negative arbeidet de presenterer.