Forholdet mellom journalistikk og PR (public relations) er et av de mest omstridte temaene innen medieforskning. Tallrike studier har vist at mellom 50 og 80 prosent av innholdet i massemedia er betydelig påvirket av PR. Likevel velger mange redaktører, journalister og PR-utøvere å være i en 'benekterness' hvor de opprettholder det kritikere omtaler som journalistikkens og PRs 'skitne hemmelighet'. Mediepraksiser involverer også en beskyldende 'spin-diskurs' og 'offer-diskurs'. På den annen side hevder PR-utøvere at de bidrar til å gi stemme til organisasjoner, inkludert de som blir oversett av media. I tillegg skaper veksten av sosiale medier nye muligheter for myndigheter, selskaper og organisasjoner til å produsere innhold og til og med egne medier, noe som øker kanalene og rekkevidden for PR. Denne boken gjennomgår 100 år med forskning rundt forholdet mellom journalistikk og PR, basert på dybdeintervjuer med seniorredaktører, journalister og PR-profesjonelle.