Denne samlede utgivelsen tar sikte på å gi en dypere forståelse av de dynamiske krysningspunktene mellom krig og medier i en raskt foranderlig medieøkologi og et omorganisert geopolitisk landskap. Siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina i februar 2022, har en ny rekke mediepraksiser og aktører trådt inn i det moderne krigsfeltet. Boken undersøker hvordan det digitale medielandskapet og kommunikasjonen spiller en rolle i og former krigen i Ukraina. Kapitlene analyserer den utvidende sammenflettingen av medier – fra tradisjonelle kringkastingstjenester og presse til sosiale medieplattformer og de nyeste digitale teknologiene. Den tar opp fire sentrale temaer: medieinfrastrukturer og samspillet mellom plattformer, teknologier, institusjoner og sivile aktører; hvordan open-source etterretning bidrar til (de)informasjon om krigen; hverdagslivet i krigen som fremføres og dokumenteres på sosiale medier; samt ulike samspill mellom det lokale og det globale i mediedekningen av konflikten. Dette kapitlet er tilgjengelig som Open Access.