Boken "Mediated Authenticity" utforsker det komplekse paradokset ved mediert autenticitet, en teori som hevder at vår oppfatning av samfunnet er basert på medierte representasjoner av virkeligheten. Forfatteren Anders Enli argumenterer for at mediert autenticitet etableres gjennom forhandlinger mellom produsenter og publikum, noe som omtales som 'autentisitetskontrakten'. Når denne kontrakten brytes, oppstår autentisitets-skandaler og behovet for å reforhandle avtalen. Slike sannhetsmomenter, som analyseres i boken, er betydningsfulle i medienes historie. Gjennom ulike case-studier undersøker boken mediert autenticitet i både kringkastings- og nettmedia, og tar for seg alt fra den beryktede 'War of the Worlds'-sendingen, quizshow-skandaler, til produsert reality-TV, blogghoaxes, falske sosiale medier og konstruksjonen av Obama som en autentisk politiker. Boken viser tydelig hvordan autentisitet har blitt en stadig viktigere faktor i medielandskapet, og hvordan det å løse 'autentisitetsgåter' – det å skille det ekte fra det falske – har blitt en essensiell oppgave i vår tid.