Boken 'Motivation and Second Language Acquisition' av Robert Gardner gir en historisk og empirisk fremstilling av den sosio-educative modellen for tilegnelse av andrespråk. Denne tilnærmingen fokuserer på de motiverende faktorene som stimulerer suksess i læring av et andrespråk eller fremmedspråk, og skiller mellom motivasjon i språkkurset og motivasjon for språklæring. Dette er et sentralt tema i forskningen på feltet. I kapitlene diskuteres definisjonen og målingen av motivasjon, de historiske fundamentene for modellen, samt nyere studier som benytter den Internasjonale Holdnings- og Motivasjonstestpakken for engelsk som fremmedspråk i ulike land. I tillegg utforsker boken implikasjonene av modellen i klasserommet og tar opp kritikk og misoppfatninger knyttet til modellen. Boken er en viktig kilde for masterstudenter og forskere, og gir en grundig dekning av denne forskningsorienterte tilnærmingen. Den er spesielt egnet for kurs som omhandler motivasjon i andrespråkslæring.