I en tid preget av høy kommunikasjonsfrekvens og digitale plattformer, er organisasjoner - enten de er offentlige, private eller ideelle - i hjertet av våre moderne samfunn. Disse enhetene hevder å prioritere toveiskommunikasjon og engasjement med sine interessenter, deriblant borgere, kunder og ansatte. Men fungerer dette i praksis? Stemmen i samfunnet, evnen til å ytre seg, er essensiell for demokratisk deltakelse og sosial rettferdighet. Hva skjer dersom institusjoner og bedrifter faktisk ikke lytter til sine medlemmer og kunder? Denne boken fremlegger resultatene fra en omfattende toårig studie, som strakte seg over tre kontinenter. Den avdekker at mange organisasjoner investerer betydelige ressurser i å bygge opp en 'tale-arkitektur' gjennom annonsering, PR og annen offentlig kommunikasjon. Likevel viser studien at de har en tendens til å lytte dårlig - sjeldent og i noen tilfeller overhodet ikke. I tillegg til å avdekke en 'lytterkrise' i dagens samfunn, beskriver denne banebrytende studien tiltak og strategier for å forbedre organisatorisk lytting, som er avgjørende for reell dialog og samarbeid.