Re-thinking the Literacy Divide in Language Education in Senegal
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker lese- og skriveopplæring i Senegal og vurderer effektene av franske utdanningspolitikker på det senegalesiske utdanningssystemet. Den tar for seg språkpolitikk som ble fremmet av en gruppe senegalesiske myndigheter fra 1960 til 2012. Boken begynner med en definisjon av begrepet lese- og skriveopplæring og setter scenen for den tidlige motstanden dette møtte i Vest-Afrika, med særlig fokus på Senegal. Den diskuterer viktige språkpolitikker implementert av presidentene Léopold Sédar Senghor, Abdou Diouf og Abdoulaye Wade. Til slutt vurderer boken hvordan Frankrikes lese- og skrivepolitikker har påvirket det nåværende utdanningssystemet i Senegal, og foreslår løsninger for hvordan Senegal og andre vestafrikanske land kan etablere et strengt lese- og skriveopplæringssystem som gagner befolkningen.