"Streaming the Formula 1 Rivalry" tar for seg Formula 1 (F1) motorsporten som en langvarig case-studie og undersøker hvordan forholdet mellom sporten og mediene har utviklet seg i dagens digitale landskap. Boken begynner med å kartlegge den politiske økonomien til F1, samt dens komplekse kommersielle forhold til sponsorer, investorer og mediehus. Det fremheves hvordan nye eierstrukturer innen media har implementert sosiale og digitale mediestrategier for å utvide global rekkevidde for en TV-sport mange trodde var på vei nedover. Ved å trekke på originale intervjuer med nøkkelaktører fra medie- og sportindustrien, inkludert journalister, kringkastere og personer involvert i F1, plasserer boken sporten i en bredere historisk kontekst. Den identifiserer også den sentrale rollen mediene, særlig fjernsynet, har hatt i F1s historie, struktur og styring. I tillegg utforsker denne boken de varierte medierepresentasjonene og sentrale narrativene som sporten tilbyr, samt hvordan dens forhold til mediene har utviklet seg.