Boken "Teacher TV: Seventy Years of Teachers on Television, Second Edition" utforsker de mest innflytelsesrike lærerkarakterene som har prydet tv-skjermen, fra de tidligste situasjonskomediene til moderne dramaer og komedier. Med både en tematisk og kronologisk tilnærming, gir boken en grundig oversikt over utviklingen av læreres fremstilling på TV gjennom tiårene, samtidig som den fokuserer på dominerende temaer og kulturelle representasjoner. Hver kapittel gir et blikk på læreroller i hver tiår, knyttet til populære TV-serier og deres sammenheng med større kulturelle fenomener. For eksempel, kapittelet "1950-tallets kjønnsroller: Our Miss Brooks og Mr. Peepers" undersøker akseptabel atferd for mannlige og kvinnelige lærere på TV, og belyser hvordan kjønnsroller er sosialt konstruert i populærkulturen og samfunnet. Videre, i "1960-tallets rasisme og samfunnsrelevans: The Bill Cosby Show og Room 222," diskuterer rasemessige spenninger i en mer subtil form. I kapittelet om 1970-tallet, "Ideologi og sosiale klasser: Welcome Back Kotter," fortsetter forfatteren sin analyse av hvordan sosiale spørsmål er reflektert gjennom lærerrepresentasjoner på TV. Boken er et viktig bidrag til forståelsen av hvordan medier påvirker vår oppfatning av utdanning og lærere.