I den siste utgaven av "The Diffusion of Innovations" utfordret Everett Rogers forskere innen diffusjon til å gå utover tidligere metoder og modeller, anerkjenne begrensningene i tidligere tilnærminger, samt utvide forståelsen av hva diffusjon av innovasjoner innebærer. Denne boken svarer på den utfordringen. Den samler anerkjente eksperter innen diffusjonsforskning og presenterer et kommunikasjonsperspektiv for studiet av diffusjonsprosessen. Ved å bruke tilnærminger som spenner fra matematisk modellering og mult dimensjonal skalering til nettverksanalyse og modellering basert på agenter, undersøker kapitlene kritisk de nåværende teoretiske og metodologiske tilnærmingene i diffusjonsforskning og fremlegger nye måter å forstå prosessen på. Hvert kapittel utvider omfanget av diffusjonsteori og legger grunnlaget for neste generasjon av akademisk arbeid. Boken er et must for alle som ønsker å studere trender innen diffusjonsforskning, inkludert forskere, markedsførere av ideer og produkter, konsulenter innen kommunikasjon og ledelse, samt beslutningstakere.