Boken 'The Digital University: A Dialogue and Manifesto' tar for seg undervisning, læring og forskning i vår digitale tidsalder, med særlig fokus på deres sammenhenger med den såkalte kunnskapsekonomien. Første del av boken, ‘Universitetet i den digitale tidsalderen,’ gir leserne en dypere forståelse av hva som kjennetegner det moderne universitetet. Den andre delen, ‘Kollektiv intelligens og medskaping av sosiale goder,’ undersøker ulike kollektive metoder for kunnskapsproduksjon, distribusjon og utdanning. I den avsluttende delen, ‘Digital undervisning, digital læring og digital vitenskap,’ presenteres en kontinuerlig serie med toveisdialoger mellom Michael Adrian Peters og Petar Jandric. Disse samtalene utforsker utdanningsfilosofi i den digitale tidsalderen, sammenhenger mellom læring, kreativ kol(labor)asjon og kunnskapskulturer, samt temaer som digital lesing, digital selvoppfatning, radikal åpenhet, kreativt arbeid og medproduksjon av symbolske goder. Boken posisjonerer seg i, mot og utover den nåværende tilstanden for utdanning.