Denne nye publikasjonen utforsker hele karrieren til Winifred Nicholson med særlig fokus på hennes teorier om farger. Gjennom spesifikke malerier undersøker boken hennes ideer og skrifter om farge, inkludert hennes sene 'prismatiske' bilder som aldri har blitt ordentlig forklart. Hele livet var Winifred Nicholson fascinert av prismer og regnbuer, men det var ikke før hun fikk noen prismer av en fysikervenn på midten av 1970-tallet at maleriet hennes fikk en ny retning. Når hun så gjennom et prisme, så hun objekter med en kant av prismatiske farger, og utviklet og utforsket disse ideene, ofte med malerier som nærmet seg det abstrakte. Nicholsons 'prismatiske' bilder representerer et høydepunkt i hennes livs søken etter 'formens hemmelighet og rytmiske lov'. Hun malte dem i Hellas i 1979, hjemme i Cumbria, og under sin siste maleopplevelse på øya Eigg i Hebridene i 1980, hvor hun hadde en inspirert periode med maling og skapte noen av sine mest elskede verk.