Boken "Photographing Tutankhamun" av Christina Riggs tar for seg noen av de mest iconiske og fascinerende fotografiene i arkeologiens historie. Blant disse finner vi bilder av Howard Carter som kneler foran gravkammeret til Tutankhamun, livsstørrelsesstatuer av den unge kongen som står vakt ved en mystisk dør i graven, og en solid gullkiste som fortsatt er dekket med blomster som ble plukket for over 3 300 år siden. Til nå har det ikke vært noen omfattende studie som har utforsket hvordan fotografi bidro til å mytologisere Tutankhamuns grav, eller hvilken rolle fotografiet har hatt i formingen av arkeologiske metoder og tolkninger, både innenfor feltet og i videre sammenhenger. I denne boken gjennomfører Riggs en kritisk analyse av det fotografiske arkivet som ble til under den ti år lange rensingen av graven og undersøker dermed samspillet mellom fotografi og arkeologi i en avgjørende tid for begge disipliner. "Photographing Tutankhamun" setter fokuset på fotografi som en materiell, teknisk og sosial prosess i tidlig 1900-talls arkeologi, og stiller spørsmål ved hvordan fotografiet skapte og omformet bildet av 'det gamle Egypt' i en tid hvor dets myte og innhold var i endring.