I en tid etter postmodernismen har fotografi, kino, tv og internett transformert måten vi forstår bilder på. I denne konteksten presenterer David Bate, en anerkjent skribent og tenker innen fotografi og kultur, en ny tilnærming til analysen av fotografier og deres plass i verden. Han viser hvordan fotografier sirkulerer i et 'bildeunivers' som eksisterer utenfor kunstens og medienes opprinnelse, og som har påvirket vår oppfatning av tid og hukommelse. Bate argumenterer for at disse bildene påvirker våre sinn i like stor grad som omgivelsene rundt oss. Ved å revurdere argumentene i Roland Barthes' 'Camera Lucida', og benytte både samtidige og historiske visuelle eksempler – fra Stieglitz til Jeff Wall og anonyme maskinbilder – demonstrerer Bate de komplekse måtene fotografiske bilder gjenklanger i både offentlige og private rom. Han avdekker hvordan disse bildene også medfører en glidning i betydning som aldri er helt fast, men alltid betinget av sosiale forhold. Denne nyskapende tilnærmingen utfordrer leseren til å tenke nytt om fotografi i vår moderne verden.