Photovoice Research in Education and Beyond av Amanda O. Latz
Produktbeskrivelse
Boken "Photovoice Research in Education and Beyond" av Amanda O. Latz utforsker photovoice, en metodikk for deltakende aksjonsforskning som har fått økt oppmerksomhet siden midten av 1990-tallet. I denne tilnærmingen blir deltakerne invitert til å dokumentere aspekter av deres liv gjennom fotografering, og de gir deretter skriftlige eller muntlige fremstillinger av bildene de skaper. Denne metoden gir deltakerne en stemme som eksperter på sine egne liv og erfaringer, noe som gjør photovoice til en kraftfull metode for å fremme politiske endringer. Boken gir en grundig fremstilling av photovoice-metodikken, som er strukturert rundt åtte trinn: identifikasjon, invitasjon, utdanning, dokumentasjon, narrasjon, idéutvikling, presentasjon og bekreftelse. Hvert trinn blir nøye forklart og utdypet, med innsikt hentet fra eksisterende photovoice-litteratur og forfatterens personlige erfaring. I tillegg undersøkes fotografiets historie og forskningsmetoder, samt de teoretiske forutsetningene og målene for metodikken. Etikk og ulike metoder behandles også, noe som gir leseren et helhetlig perspektiv på fotobasert forskning i utdanning og andre felt.