Den nyreviderte og oppdaterte andre utgaven av den bestselgende håndboken for språklærere tilbyr en omfattende introduksjon til forskningsbasert klasseromspraksis. Boken tar for seg en rekke viktige emner innen språkundervisning, inkludert ulike undervisningsmetoder, planlegging av undervisning og læreplaner, samt interkulturell forståelse. Leseren vil få innsikt i forskjellige ferdigheter som lytting, muntlig kommunikasjon, lesing og skriving, og læring på målspråket. Vokabular, grammatikk og fonikk blir også grundig dekket, sammen med temaer knyttet til flyt og lexikogrammatikk. Videre adresserer boken vurdering og hvordan man møter behovene til alle elever, samt spesifikke strategier for å undervise avanserte studenter. Med fokus på motivasjon, og bruk av musikk og drama, presenterer forfatterne et mangfold av praktiske ideer som kan berike undervisningen. I denne nye utgaven legges det særlig vekt på lexikogrammatikk, språklig flyt og den interkulturelle forståelsen av hvordan man møter ulike læringsbehov, samt effektiv planlegging av undervisning og læreplaner. Den første utgaven fikk omtalen 'En skattekiste for hver språklærer' av magasinet Languages Today.