I stumfilmperioden hadde kvinner enestående maktposisjoner i den amerikanske filmhistorien, mer enn på noe annet tidspunkt. Marion Leonard brøt ut av skuespill og co-grunnla et filmproduksjonsselskap. Gene Gauntier, som var ansiktet til Kalem Films, skrev også det første manuset til 'Ben-Hur'. Helen Holmes skapte sine egne imponerende stunts foran kamera. Likevel har disse og andre banebrytende kvinnelige filmskapere blitt glemt av historien. Med utgangspunkt i individuelle karrierer utforsker Jane M. Gaines hvordan disse kvinnene først falt ut av rampelyset og deretter ut av filmhistorien. Et enda mer forvirrende aspekt bidro til deres glemsel: 1970-tallets feministiske historiografi mislyktes i å gjenoppdage dem. Gaines undersøker hvordan dette skjedde, mot en bakgrunn av feministisk teori og hennes egne refleksjoner over historiografiens begrensninger. Hun stiller spørsmål ved hvordan kvinnene fra stumfilmperioden har blitt fraværende i den abstrakte historien, mens de i virkeligheten fortsatt er til stede, og hun ser behovet for en teori om disse kunstnernes fortid som relaterer seg til deres bidrag.