Ved inngangen til 1900-tallet var Paris selve hjertet av kunstverdenen. Mens dette ofte forstås som at Paris var sentrum for kunstproduksjon og -handel, retter denne boken oppmerksomheten mot et fenomen som har fått lite oppmerksomhet så langt: Kunsthandlere basert i Paris var avhengige av et stadig voksende internasjonalt nettverk av kolleger. Mange av byens gallerier utnyttet interessen fra utenlandske samlere ved å ekspandere globalt og aktivt dyrke transnasjonale allianser. Hvis den franske hovedstaden tiltrakk seg kunstnere fra hele verden, fra Cassatt til Picasso, så var markedet for samtidskunst internasjonalt anlagt. Kunsthandlere utnyttet bevisst en voksende gruppe kresne samlere i Nord- og Øst-Europa, Storbritannia og USA. Internasjonal handel ble ikke bare ønskelig, men nødvendig på grunn av de ødeleggende konsekvensene av kriger, revolusjoner, valutausformasjon og markedsnedgang som hindret samling i Europa. 'Pioneers of the Global Art Market' samler original forskning og tilfører et nytt perspektiv på denne fascinerende epoken.