I boken 'Playing Software' utforsker Miguel Sicart elementet av lek som ligger til grunn for våre interaksjoner med datamaskiner, og hvordan dette påvirker både de positive og negative sidene ved informasjonsalderen. Enten vi bruker videospill, regneark eller sosiale medier, former lek med programvare hver eneste del av livene våre. Sicart dykker ned i årsakene til hvorfor vi leker med datamaskiner og hvordan denne leken påvirker kultur og samfunn. Han påpeker også farene ved at illusjonister utnytter lek til å våpenføre konspirasjonsteorier og utvinningskapitalisme. Med utgangspunkt i den kontroversielle ideen om at programvare er en essensiell aktør i informasjonsalderen, understreker Sicart hvordan vår kultur – spesielt vår tankegang om og skapelse av digital teknologi – er et resultat av interaksjoner med programvarens agens gjennom lek. Gjennom denne boken viser han hvordan lek ikke bare former programvareagensen, men også hvordan programvaren, i sin tur, former vår egen agens når vi tilpasser oss og relaterer oss til den. 'Playing Software' avdekker dermed hvordan lek driver skapelsen av nye kulturelle, sosiale og politiske former.