Hvorfor spiller vi video spill med en slik trang? Kan det ha noe med hvordan gaming påvirker følelsene våre? I 'Playing with Feelings' utforsker forsker Aubrey Anable hvordan affektteori kan anvendes innen spillstudier, og argumenterer for at videospill gir oss muligheten til å «øve» på følelser, sinnstilstander og opplevelser som gir nye nyanser til våre daglige liv og interaksjoner med digitale enheter. Anable utfordrer tanken om at videospill kun er en flukt fra virkeligheten, og viser heller hvordan spill – med sitt narrative innhold, sin estetikk og historie – har vært nært knyttet til vårt emosjonelle landskap siden digitalteknologiens fremkomst. Ved å ta for seg et bredt spekter av videospill, inkludert mobilspill, uavhengige spill, kunstspill og de som tradisjonelt har blitt oversett av akadamiet, utvider Anable vår forståelse av hvordan disse spillene og spillstudier kan bidra til feministiske og queer-intervensjoner i den digitale mediekulturen.