Boken 'The Singing Teacher's Guide to Transgender Voices' er en uvurderlig ressurs for sangere og sangpedagoger som ønsker å utvikle en fremgangsrik og kulturelt kompetent tilnærming til stemmeopplæring. Den presenterer spesifikk informasjon om trening og repertoar som er tilpasset transgender- og kjønnsnonkonforme sangere. Musikkens verden er sterkt kjønnsdelt, fra oppdeling av korsangere etter 'menn' og 'kvinner', til Fach-systemet for 'mannlige' og 'kvinnelige' stemmer, samt rollefordeling basert på kjønn i ulike sjangre. Mange av de eksisterende systemene for sangutdanning er dypt forankret i binære kjønnsoppfatninger, noe som ofte medfører at transgender- og kjønnsnonkonforme sangere plasseres i grupper der de ikke føler at de hører til. Denne boken gir lærere en forståelse for de særegne utfordringene disse sangere står overfor, samtidig som den gir nødvendig kunnskap og ressurser for å kunne veilede studentene mot en sunn, glede- og trygg sangopplevelse. Den tilfører en akademisk dimensjon til emnet.