Kunst er en stor industri, der noen få kunstnere kan kreve enorme summer for verkene sine, mens flertallet blir ignorert eller avvist av kritikere. Denne boken viser at disse marginaliserte kunstnerne, som utgjør 'den mørke materien' i kunstverdenen, er avgjørende for opprettholdelsen av det etablerte mainstream, og at de ofte organiserer seg i opposisjon til det. Gregory Sholette, en politisk engasjert kunstner, hevder at fantasi og kreativitet i kunstverdenen blomstrer i den ikke-kommersielle sektoren, som er stengt for prestisjetunge gallerier og champagne-mottakelser. Denne bredere kreative kulturen tilfører mainstreamen nye former og stiler som kan kommersialiseres og brukes til å støtte de få kunstnerne som slipper gjennom nåløyet til eliten. Denne avhengigheten, sammen med fremveksten av rimelig kommunikasjon, lyd- og videoteknologi, har gjort det mulig for 'den mørke materien' i den alternative kunstverdenen å stadig mer undergrave mainstreamen og intervenere politisk, som både nye og gamle former for ikke-kapitalistisk, offentlig kunst.