Boken "NEWSPEAK in the 21st Century" tar for seg den forvridde virkeligheten som ofte presenteres av de ledende mediene. Media Lens har som mål å utfordre og korrigere den skjeve fremstillingen fra kjente medier som Guardian, Independent, Channel 4 og BBC. Gjennom boken blir leseren vitne til svarene fra mediene som svarer på kritikken, og disse avsløringene avdekker en bekymringsfull underdanighet og arroganse blant prominente journalister og redaktører som Andrew Marr, Alan Rusbridger, Roger Alton, Jon Snow, Jeremy Bowen og til og med George Monbiot. Boken er fylt med grundige analyser av medienes dekning og viser den dødelige skjevheten i det som ofte beskrives som 'balansert' reporting. Til og med de mest anerkjente mediene i Storbritannia avdekker seg som tilhengere av regjeringens, næringslivets og krigens agenda. Med et A-Å over BBCs propaganda, samt kapitler om Irak og klimaforandringer, setter "Newspeak" også søkelyset på demoniseringen av Iran og Venezuela, konflikten mellom Israel og Palestina, myten om upartisk rapportering, og de mørke metodene for å skjule opposisjonelle stemmer.